Τι είναι η Χαλκογραφία.

Χαλκογραφία ανάγλυφου τοπίου με φυσικά χρώματα χαλκού.
(άγνωστου σε εμένα καλλιτέχνη)
Η χαλκογραφία είναι μια μορφή εικαστικής τέχνης με ανάγλυφη απεικόνιση τοπίων, προσώπων και αντικειμένων πάνω σε ένα φύλλο χαλκού. Πολλές φορές γίνεται σύγχυση με την εκτυπωτική χαλκογραφία του 15ου αιώνος και τη δημιουργία γκραβούρας. Αν και υπάρχουν πολλά κοινά μεταξύ των ομώνυμων τεχνών, όπως ο χαλκός και οι οξειδώσεις του, εν τούτοις υπάρχει μια γενεσιουργός διαφορά που είναι καθοριστική ως προς την διάκρισή τους. Στη μία κατάσταση χρησιμοποιούμε το χαλκό για να πάρουμε ως έκθεμα τα αντίγραφά του (γκραβούρες), στην άλλη τον ίδιο το χαλκό ως πρωτότυπο έκθεμα. Στην περίπτωσή μας λοιπόν μιλάμε για την ανάγλυφη χαλκογραφία, που είναι ταυτόχρονα και χαλκοπλαστική, αφού πλάθουμε το φύλλο χαλκού σύμφωνα με τις απαιτήσεις του θέματος και τις τεχνικές αντοχές του υλικού.
Υπάρχουν διάφορες τεχνικές που χρησιμοποιούνται προκειμένου να αποσπάσουμε το επιθυμητό αποτέλεσμα, εκείνο όμως που έχει ιδιαίτερη σημασία είναι ο αρχικός σχεδιασμός του θέματος και να "δούμε όλο το έργο", βήμα βήμα μέχρι το τέλος του. Αν λειτουργήσει πρώτα μες το μυαλό μας, τότε σίγουρα θα βγει κάτι όμορφο. Από το πρώτο χάραγμα (με στυλό Βic) μέχρι τις τεχνικές του repousse είναι ένας δρόμος που θα αναλύσουμε μέσα από αυτό το blog και πολύ περισσότερο μέσα από τις εικόνες και τα βίντεο που θα παρουσιάσουμε στο μέλλον.


Χαλκογραφία και ελαιογραφία μαζί
(άγνωστου σε εμένα καλλιτέχνη)
  
Μια χαλκογραφία έχει δυο βασικά στάδια μέχρι να ολοκληρωθεί,  το χάλκευμα και την οξείδωση του μετάλλου. Ο χαλκός από τη φύση του έχει τα δικά του φυσικά χρώματα (κόκκινο, μαύρο, καφέ, μπλε και πράσινο) τα οποία μπορούμε να αναδείξουμε με τις κατάλληλες οξειδώσεις και τη φωτιά. Προσωπικά, αποφεύγω να χρησιμοποιώ άλλα χρώματα πέρα από αυτά που μπορεί να σου προσφέρει μια  φυσική οξείδωση. Δε βρίσκω το λόγο να γίνει αυτό, αν κρίνουμε και από τη φώτο που παραθέτουμε στην αρχή.

Επειδή είμαι fan της σύγχρονης κουζίνας, που ο πελάτης δεν προσθέτει αλάτι, πιπέρι κτλ, αλλά ο σεφ προσφέρει έτοιμο το πιάτο χωρίς να παρεμβαίνει κανένας, αναδεικνύοντας με αυτό τον τρόπο τις μαγειρικές του ικανότητες, έτσι κι εγώ δε θέλω την παρέμβαση του χρόνου πάνω στο έργο μου και την περαιτέρω οξείδωσή του. Για αυτό το λόγο, όταν είναι έτοιμο το περνάω με ένα ειδικό μεταλλικό κερί για προστασία από τη φυσική διάβρωση. Υπάρχουν βέβαια και στιγμές που λίγο "αλατάκι" χρειάζεται, αλλά σε ειδικές περιπτώσεις και όταν πρόκειται π.χ για αντικείμενα που εκτίθενται σε εξωτερικό περιβάλλον ή η φυσική διάβρωση είναι απλά επιθυμητή.